Reklamačný formulár nájdete TU.
ERMAAN s.r.o. Belopotockého 627, 031 01 Liptovský Mikuláš IČO: 53052471, IČ DPH: SK2121258788
Reklamačný poriadok
v znení Zákona č. 40/ 1964 Zb. Občiansky zákonník
podľa § 615 až § 626
Článok I
Právo na uplatnenie reklamácie
Ak sa vyskytne u
zakúpeného tovaru vada, má spotrebiteľ právo vadu reklamovať pre rozpor so
spotrebiteľskou kúpnou zmluvou. Pre správne posúdenie reklamácie je nutné, aby
reklamovaný tovar bol čistý, kompletný a v súlade s hygienickými predpismi
alebo všeobecnými hygienickými zásadami.
Spotrebiteľ je
povinný pri používaní tovaru dodržiavať okrem všeobecne známych pravidiel,
rovnako aj podmienky stanovené pre používanie tovaru v záručnom liste alebo
návode na použitie, užívať a ošetrovať
tovar v súlade s jeho prirodzenou životnosťou a ďalej nesmie porušiť plomby, ak
je tovar zaplombovaný.
Článok II
Miesto uplatnenia reklamácie
Vadu možno
vytknúť v ktorejkoľvek prevádzkarni predávajúceho, u inej osoby, o ktorej
predávajúci oboznámil kupujúceho pred uzavretím zmluvy alebo pred odoslaním
objednávky, alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo
miesta podnikania predávajúceho alebo na inej adrese, o ktorej predávajúci
oboznámil kupujúceho pri uzavretí zmluvy alebo po uzavretí zmluvy.
Na uplatnenie
práv zo zodpovednosti za vady (reklamáciu) vždy postačuje doklad o zakúpení (doklad z ERP). Predloženie dokladu o zakúpení na
účely reklamácie postačuje aj v prípade, že bol vydaný záručný list, ale
zákazník ho nemá. V takom prípade sa reklamácia musí prijať, pričom sa na tovar
poskytne 24-mesačná záruka, nie však dlhšia, hoci takáto dlhšia záručná doba
mohla byť vyznačená v stratenom záručnom liste pri predĺženej záruke ( tzv.
spotrebiteľská záruka podľa § 626 ).
Článok III
Zodpovednosť obchodníka
Predaná vec musí
byť v súlade s dohodnutými požiadavkami (§ 616) a všeobecnými požiadavkami (§
617).
Pri predaji
tovaru teda predávajúci zodpovedá za to, že tovar je v súlade so
spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, t.j. že predávaná vec má akosť a úžitkové
vlastnosti zmluvou požadované, predávajúcim, výrobcom alebo jeho zástupcom
popisované, alebo na základe nimi vykonanej reklamy očakávané, príp. akosť a
úžitkové vlastnosti pre vec takého druhu obvyklé, že zodpovedá požiadavkám,
právnym predpisom, je v určenom
zodpovedajúcom množstve, miere alebo hmotnosti a zodpovedá účelu, ktorý predávajúci
pri použití veci uvádza alebo pre ktorý sa vec obvykle používa.
Ak tovar pri
prevzatí spotrebiteľom má vady, je v rozpore so spotrebiteľskou kúpnou zmluvou.
Predávajúci zodpovedá spotrebiteľovi za vady, ktoré sa prejavujú ako rozpor so
spotrebiteľskou kúpnou zmluvou.
Predávajúci
nezodpovedá za rozpor so spotrebiteľskou kúpnou zmluvou, ak
-
spotrebiteľ vadu tovaru
spôsobil sám,
-
spotrebiteľ pred prevzatím tovaru o vade tovaru
vedel,
-
reklamácia spotrebiteľa odporuje povahe tovaru,
hlavne uplynutiu doby trvanlivosti, spotreby alebo životnosti tovaru,
Predávajúci nezodpovedá
za vady:
-
pre ktoré bola poskytnutá zľava z ceny tovaru,
-
ktoré vznikli v záručnej dobe v dôsledku opotrebenia
tovaru, jeho nesprávnym či nadmerným používaním, alebo po uplynutí doby
životnosti tovaru,
-
spojené s porušením ochrannej plomby na tovare,
-
spôsobené zásahom neoprávnenej osoby na tovar alebo
jeho súčasť.
Článok IV
Zodpovednosť za vady
Zodpovednosť za
vady ( § 619 ) : Predávajúci zodpovedá za akúkoľvek vadu, ktorú má
predaná vec v čase jej dodania a ktorá sa prejaví do dvoch rokov od dodania
veci.
Pri použitej veci
sa strany môžu dohodnúť na kratšej dobe zodpovednosti predávajúceho za vady,
nie však kratšej ako jeden rok od dodania veci.
Predávajúci
zodpovedá za vadu, ktorá bola spôsobená nesprávnou montážou alebo inštaláciou
veci, ak
a) montáž alebo
inštalácia bola súčasťou kúpnej zmluvy a bola vykonaná predávajúcim alebo na
jeho zodpovednosť, alebo
b) montáž alebo
inštaláciu, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku
nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol predávajúci
Spotrebiteľská
záruka ( § 626 ) : Výrobca alebo predávajúci môže poskytnúť kupujúcemu
spotrebiteľskú záruku, ktorou sa zaviažu vrátiť kupujúcemu kúpnu cenu, vymeniť
alebo opraviť predanú vec alebo zabezpečiť jej údržbu nad rozsah práv
vyplývajúcich zo zodpovednosti za vady. Kupujúci má právo požadovať od výrobcu
alebo predávajúceho, ktorý poskytol spotrebiteľskú záruku, plnenie zo
spotrebiteľskej záruky za podmienok uvedených v záručnom liste alebo v
súvisiacej reklame dostupnej v čase uzatvorenia kúpnej zmluvy alebo pred jej
uzatvorením. V záručnom liste určí predávajúci podmienky a rozsah tejto dlhšej
záruky. Ak výrobca (dodávateľ predávajúceho)
poskytuje na svoje výrobky dlhšiu záručnú dobu ako 24 mesiacov, predávajúci
nesmie túto dobu skrátiť, aj keď sa to týka len niektorej súčiastky
veci.
Článok V
Práva spotrebiteľa
Ak má tovar vady musí na ne kupujúci upozorniť
do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia záručnej doby.
Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie
vady výmenou veci alebo opravou veci. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob
odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým
spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom
na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mala vec bez vady, na závažnosť
vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu
značné ťažkosti.
Predávajúci môže odmietnuť odstránenie
vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané
náklady s ohľadom na všetky okolnosti, vrátane okolností uvedených vyššie.
Predávajúci opraví alebo vymení vec v primeranej lehote po tom, čo kupujúci
vytkol vadu, bezplatne, na vlastné náklady a bez spôsobenia závažných ťažkostí
kupujúcemu s ohľadom na povahu veci a účel, na ktorý kupujúci vec požadoval.
Na účely opravy alebo výmeny kupujúci
odovzdá alebo sprístupní vec predávajúcemu alebo inej osobe oznámenej
predávajúcim. Náklady prevzatia veci znáša predávajúci.
Predávajúci dodá opravenú vec alebo
náhradnú vec kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom,
akým mu kupujúci dodal vadnú vec, ak sa strany
nedohodnú inak.
Ak kupujúci neprevezme vec v lehote
šiestich mesiacov odo dňa, kedy ju mal prevziať, môže predávajúci vec predať.
Ak ide o vec väčšej hodnoty, predávajúci kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred
upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie veci.
Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja veci po
odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jej úschovu a predaj, ak
kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej
predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji veci. Predávajúci môže vec na
vlastné náklady zničiť, ak sa ju nepodarilo predať alebo ak predpokladaný
výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci
účelne vynaložil na úschovu veci, a nákladov, ktoré by predávajúci musel
nevyhnutne vynaložiť na jej predaj.
Kupujúci má právo na primeranú zľavu z
kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej
lehoty ak:
- predávajúci vec neopravil ani nevymenil,
- predávajúci odmietol odstrániť vadu
- vec má rovnakú vadu napriek oprave alebo
výmene veci,
- vada je takej závažnej povahy, že
odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy,
alebo
- predávajúci vyhlásil alebo je z
okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia
závažných ťažkostí pre kupujúceho.
Pri posudzovaní práva kupujúceho na
zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy sa zohľadnia všetky
okolnosti, najmä druh a hodnota veci, povaha a závažnosť vady a možnosť od
kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť predávajúceho odstrániť
vadu. Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predanej veci a
hodnoty, ktorú by vec mala, ak by bola bez vád.
Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej
zmluvy, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada
zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že
vada je zanedbateľná, nesie predávajúci.
Ak sa zmluva týka kúpy viacerých vecí,
kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnej
veci. Vo vzťahu k ostatným veciam môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno
dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatné veci bez vadnej veci.
Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo
jej časti vráti vec predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci
zabezpečí odstránenie veci, ktorá bola nainštalovaná v súlade s jej povahou a
účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak predávajúci vec v primeranej lehote
neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie a doručenie veci predávajúcemu
na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti
kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia veci predávajúcemu
alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal vec predávajúcemu, podľa toho, ktorý
okamih nastane skôr.
Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu
alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri
zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady.
Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci.
Predávajúci nemá právo na náhradu škody
spôsobenú bežným opotrebovaním veci a na odplatu za bežné užívanie veci pred
odstúpením od kúpnej zmluvy.
Ak predávajúci odmietne zodpovednosť za
vady, dôvody
odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo
odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo
notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť
vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu.
Kupujúci uplatňuje reklamáciu
prostredníctvom diaľkovej komunikácie ( listom, telefonicky alebo mailom ) a je
povinný reklamovaný tovar spolu s kópiou dokladu o zakúpení tovaru doručiť
alebo sprístupniť predávajúcemu.
Predávajúci poskytne kupujúcemu písomné
potvrdenie o vytknutí vady bezodkladne po vytknutí vady kupujúcim. Predávajúci v potvrdení o vytknutí vady
uvedie lehotu, v ktorej vadu odstráni. Lehota oznámená podľa predchádzajúcej
vety nesmie byť dlhšia ako 30 dní odo dňa vytknutia vady, ak dlhšia lehota nie
je odôvodnená objektívnym dôvodom, ktorý predávajúci nemôže ovplyvniť.
Článok VI
Reklamácia použitého a vadného
tovaru
Pri predaji
použitých alebo vadných vecí musí predávajúci
zabezpečiť zreteľné označenie, že ide o vadný alebo
použitý tovar. Predávajúci má povinnosť upozorniť spotrebiteľa, o akú vadu sa
jedná.
Pri použitých a vadných veciach nezodpovedá predávajúci za vady vzniknuté
ich použitím alebo opotrebením, o ktorých bol kupujúci pri ich predaji
informovaný. Pri veciach predávaných za nižšie ceny nezodpovedá za vadu, pre
ktorú bola dojednaná nižšia cena.
Reklamačný poriadok je platný od
1.7.2024